Bezpečný verejný dlh

V odporúčaniach Európskeho parlamentu, ktoré sa týkajú reformy fiškálnych pravidiel v Európskej únii, sa slovo "konsolidácia" spomína len jediný raz. Aj to iba v nasledujúcom slovnom spojení: "Európsky parlament žiada zabrániť predčasnej konsolidácii verejných financií."

Súhlasím s tým, že konsolidáciu treba načasovať na obdobie "dobrých časov", teda keď sa obnoví stabilný ekonomický rast. Ale vlády by už dnes mali pripraviť konsolidačné plány, ktoré dlhodobo zvýšia udržateľnosť verejných financií, aby sme hneď po znovuaktivovaní rozpočtových pravidiel boli pripravení konsolidáciu spustiť.

Platí totiž, že nejaké krízy sa objavujú v každej dekáde. Nezačať splácať dlhy čo najskôr predstavuje značné riziko, že začiatok splátok sa stretne s ďalšou krízou v budúcnosti. Vtedy môže nastať situácia, že dlhy nebudeme schopní splácať a dostaneme sa do obrovských problémov.

verejny dlh 4
verejny dlh 4

V odporúčaniach Európskeho parlamentu, ktoré sa týkajú reformy fiškálnych pravidiel v Európskej únii, sa slovo "konsolidácia" spomína len jediný raz. Aj to iba v nasledujúcom slovnom spojení: "Európsky parlament žiada zabrániť predčasnej konsolidácii verejných financií."

Súhlasím s tým, že konsolidáciu treba načasovať na obdobie "dobrých časov", teda keď sa obnoví stabilný ekonomický rast. Ale vlády by už dnes mali pripraviť konsolidačné plány, ktoré dlhodobo zvýšia udržateľnosť verejných financií, aby sme hneď po znovuaktivovaní rozpočtových pravidiel boli pripravení konsolidáciu spustiť.

Platí totiž, že nejaké krízy sa objavujú v každej dekáde. Nezačať splácať dlhy čo najskôr predstavuje značné riziko, že začiatok splátok sa stretne s ďalšou krízou v budúcnosti. Vtedy môže nastať situácia, že dlhy nebudeme schopní splácať a dostaneme sa do obrovských problémov.

Čo som k verejnému dlhu povedal alebo napísal

Viac transparentnosti treba aj v EÚ

1. marca 2021
Po takmer dvoch rokoch práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.

Pochvala a kritika „rozpočtu“ EÚ na roky 2021-2027

9. mája 2018
Štyri dôležité body z najbližšieho viacročného rozpočtu EÚ.

Trojnásobný premiér opäť bránil občanov proti vrchnosti

30. októbra 2017
Nech sa páči, môj komentár k piatim Ficovým myšlienkam z jeho tlačovky kde rozpráva, čo by všetko ľuďom dal, keby mohol a koľko dá aj napriek tomu, že veľa nemôže.

Deficitný rozpočet škodí Slovensku oveľa viac, než tvrdí vláda

9. októbra 2017
Vyrovnaný rozpočet treba hneď. Nielen pre prípad krízy. Vláda plytvá aj na úkor dôchodcov.

Jurzyca o euromanifeste SaS: Kritikom nešlo o riešenia

21. apríla 2017
Nechcem, aby sa Slovensko dostalo do sféry vplyvu Ruska. Chcem byť v Únii, ale chcem, aby fungovala efektívne.

Fico zadlžil, plytval a teraz chce ešte sedem miliárd

9. marca 2017
Po tom, čo nevrátil požičané miliardy, ďalšie si vybral a ďalšie rozhádzal, hovorí, že si musíme požičať ešte päť až sedem miliárd. Pomocou uvoľnenia dlhovej brzdy.

Kešový deficit verejných financií

5. januára 2017
Miliardu vláda neušetrila, nižší deficit spôsobili najmä vyššie príjmy z daní a odvodov, horšie čerpanie eurofondov

SMER sa vracia ku koreňom, z ktorých nič nevyrástlo

25. októbra 2016
Riešenie problémov zdravotníctva (a ďalších sektorov financovaných z verejných zdrojov) je oveľa ťažšie, než naplniť rozpočet s heslom „berieme peniaze tam, kde sú“.

Rozpočet smeruje k neistotám

6. októbra 2016
Pozrime sa na príklade rozpočtu, ako sa Robert Fico snaží presadzovať jeden z najvýznamnejších pilierov svojho politického marketingu, istoty ľuďom

Decentralizácia

8. septembra 2016
Dlhodobé zaostávanie niektorých regiónov Slovenska je nepochybne jeden z najvážnejších problémov, ktoré riešiť treba a súčasne sa riešiť dajú.