Vyššia transparentnosť

Na základe mojich skúseností počas práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.

Dva príklady z mnohých, kde v transparentnosti EÚ zaostáva. V niektorých prípadoch aj za Slovenskom:

  • V zásade u nás platí, že zmluvy s verejným sektorom sú účinné až po zverejnení. Legislatíva EÚ však zverejnenie nevyžaduje.
  • Pri hlasovaní v europarlament o kandidátovi na vysokú funkciu v rámci EÚ sa stáva, že životopis ukážu iba tým poslancom, ktorí oň požiadajú. Tí ho dokonca nesmú nikomu inému ukázať.

Transparentnosť verejnej správy (vrátane tej európskej) je základným predpokladom jej efektívneho fungovania. Je to najlacnejšia obrana občana proti premrhaniu jeho daní a odvodov.

transparentnost
transparentnost

Na základe mojich skúseností počas práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.

Dva príklady z mnohých, kde v transparentnosti EÚ zaostáva. V niektorých prípadoch aj za Slovenskom:

  • V zásade u nás platí, že zmluvy s verejným sektorom sú účinné až po zverejnení. Legislatíva EÚ však zverejnenie nevyžaduje.
  • Pri hlasovaní v europarlament o kandidátovi na vysokú funkciu v rámci EÚ sa stáva, že životopis ukážu iba tým poslancom, ktorí oň požiadajú. Tí ho dokonca nesmú nikomu inému ukázať.

Transparentnosť verejnej správy (vrátane tej európskej) je základným predpokladom jej efektívneho fungovania. Je to najlacnejšia obrana občana proti premrhaniu jeho daní a odvodov.

Čo som k transparentnosti povedal alebo napísal

Ako zvýšiť transparentnosť EÚ

17. mája 2024
Transparentnosť verejnej správy (vrátane tej európskej) je základným predpokladom jej efektívneho fungovania. Je to najlacnejšia obrana občana proti prehajdákaniu jeho daní a odvodov.

Zbytočná byrokracia diskrimináciu žien neodstráni, ale zníži platy všetkým

14. apríla 2023
Nedávno schválený nárh Európskeho parlamentu na boj proti rodovej diskriminácii v zamestnaní zrejme nepovedie k želanému výsledku.

Korupčný škandál Quatargate: opatrenia, ktoré potrebujeme prijať

2. februára 2023
Už roky ako europoslanec presadzujem stransparentnenie procesov v EP, ktoré by pomohlo riziko korupcie znížiť.

Inštitúcie Európskej únie používajú veľmi zložitý a nezrozumiteľný jazyk

25. októbra 2022
Z čerstvej vedeckej štúdie vyplýva, že Európska komisia „má extrémne technokratický štýl komunikácie“ a „používa zložitý jazyk, odborný žargón a štýl, ktorý zahmlieva politickú činnosť“.

Ako zvýšiť transparentnosť EÚ

17. januára 2022
Ďalšia zo série štúdií, ktorú pre mňa pripravili slovenskí odborníci. Tentokrát o tom, kde by sa EÚ mohla zlepšiť v transparentnosti. V mnohom si môže brať príklad z členských krajín. Napríklad aj zo Slovenska.

Viac transparentnosti treba aj v EÚ

1. marca 2021
Po takmer dvoch rokoch práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.

Vláda systematicky skrýva problémy

17. novembra 2017
Výborným zdrojom informácií o tom, kde a prečo máme najväčšie problémy, sú medzinárodné porovnania renomovaných inštitúcií. Kam som sa v ostatnom čase pozrel, tam chýbali zásadné dáta za Slovensko.

Zdražovanie

11. augusta 2016
Robert Fico na svojom blogu zhodnotil necelý prvý polrok súčasnej vlády. Zareagujem najmä na to, aké „pozitívne“ kroky robila vláda v ekonomike a verejných financiách a k čomu to vedie.

Zlepenec s výsledkami alebo valec bez výsledkov

25. februára 2016
Na základe zákonov, ktoré prijali „zlepencové“ vlády, sa zistí plytvanie verejnými prostriedkami, a ak je kauza dostatočne veľká, figúrka nasadená valcom odstúpi.

Čo majú spoločné teta Anka, piešťanské CT a kompa cez Dunaj?

4. februára 2016
Tri dôvody prečo SaS zdôrazňuje v programe transparentnosť