Na základe mojich skúseností počas práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.
Dva príklady z mnohých, kde v transparentnosti EÚ zaostáva. V niektorých prípadoch aj za Slovenskom:
- V zásade u nás platí, že zmluvy s verejným sektorom sú účinné až po zverejnení. Legislatíva EÚ však zverejnenie nevyžaduje.
- Pri hlasovaní v europarlament o kandidátovi na vysokú funkciu v rámci EÚ sa stáva, že životopis ukážu iba tým poslancom, ktorí oň požiadajú. Tí ho dokonca nesmú nikomu inému ukázať.
Transparentnosť verejnej správy (vrátane tej európskej) je základným predpokladom jej efektívneho fungovania. Je to najlacnejšia obrana občana proti premrhaniu jeho daní a odvodov.
Na základe mojich skúseností počas práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.
Dva príklady z mnohých, kde v transparentnosti EÚ zaostáva. V niektorých prípadoch aj za Slovenskom:
- V zásade u nás platí, že zmluvy s verejným sektorom sú účinné až po zverejnení. Legislatíva EÚ však zverejnenie nevyžaduje.
- Pri hlasovaní v europarlament o kandidátovi na vysokú funkciu v rámci EÚ sa stáva, že životopis ukážu iba tým poslancom, ktorí oň požiadajú. Tí ho dokonca nesmú nikomu inému ukázať.
Transparentnosť verejnej správy (vrátane tej európskej) je základným predpokladom jej efektívneho fungovania. Je to najlacnejšia obrana občana proti premrhaniu jeho daní a odvodov.