Vyššia transparentnosť

Na základe mojich skúseností počas práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.

Dva príklady z mnohých, kde v transparentnosti EÚ zaostáva. V niektorých prípadoch aj za Slovenskom:

  • V zásade u nás platí, že zmluvy s verejným sektorom sú účinné až po zverejnení. Legislatíva EÚ však zverejnenie nevyžaduje.
  • Pri hlasovaní v europarlament o kandidátovi na vysokú funkciu v rámci EÚ sa stáva, že životopis ukážu iba tým poslancom, ktorí oň požiadajú. Tí ho dokonca nesmú nikomu inému ukázať.

Transparentnosť verejnej správy (vrátane tej európskej) je základným predpokladom jej efektívneho fungovania. Je to najlacnejšia obrana občana proti premrhaniu jeho daní a odvodov.

transparentnost
transparentnost

Na základe mojich skúseností počas práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.

Dva príklady z mnohých, kde v transparentnosti EÚ zaostáva. V niektorých prípadoch aj za Slovenskom:

  • V zásade u nás platí, že zmluvy s verejným sektorom sú účinné až po zverejnení. Legislatíva EÚ však zverejnenie nevyžaduje.
  • Pri hlasovaní v europarlament o kandidátovi na vysokú funkciu v rámci EÚ sa stáva, že životopis ukážu iba tým poslancom, ktorí oň požiadajú. Tí ho dokonca nesmú nikomu inému ukázať.

Transparentnosť verejnej správy (vrátane tej európskej) je základným predpokladom jej efektívneho fungovania. Je to najlacnejšia obrana občana proti premrhaniu jeho daní a odvodov.

Čo som k transparentnosti povedal alebo napísal

Viac transparentnosti treba aj v EÚ

1. marca 2021
Po takmer dvoch rokoch práce v Európskom parlamente mi vychádza, že zmeny, ktoré by priniesli významné zlepšenia fungovania EÚ a súčasne sú reálne dosiahnuteľné, sa najčastejšie točia okolo transparentnosti.

Vláda systematicky skrýva problémy

17. novembra 2017
Výborným zdrojom informácií o tom, kde a prečo máme najväčšie problémy, sú medzinárodné porovnania renomovaných inštitúcií. Kam som sa v ostatnom čase pozrel, tam chýbali zásadné dáta za Slovensko.

Zdražovanie

11. augusta 2016
Robert Fico na svojom blogu zhodnotil necelý prvý polrok súčasnej vlády. Zareagujem najmä na to, aké „pozitívne“ kroky robila vláda v ekonomike a verejných financiách a k čomu to vedie.

Zlepenec s výsledkami alebo valec bez výsledkov

25. februára 2016
Na základe zákonov, ktoré prijali „zlepencové“ vlády, sa zistí plytvanie verejnými prostriedkami, a ak je kauza dostatočne veľká, figúrka nasadená valcom odstúpi.

Čo majú spoločné teta Anka, piešťanské CT a kompa cez Dunaj?

4. februára 2016
Tri dôvody prečo SaS zdôrazňuje v programe transparentnosť

Fico v súťaži s klientelizmom dobehol do štartu

1. októbra 2015
Za štyri roky sa vláde nepodarilo vylepšiť prístup verejnosti k informáciám, rozhodujúci nástroj znižovania korupcie a klientelizmu.

Vláda rozdáva peniaze, ako keby sa jej žiadna z kríz netýkala

17. septembra 2015
Vláda pripravila stimulačné balíčky pre vybrané firmy, rovná daň by stimulovala všetkých

Štyri veci, ktoré nevidno pre vládne balíčky

6. augusta 2015
Marketing je legitímnou súčasťou dnešného sveta. Aj politický marketing Ficových balíčkov. Premiér naň ale kladie taký dôraz, že cez neho nevidno dôležité skutočnosti.

Grécko, širokorozchodná, Mochovce a 6.1.9

21. júla 2015
Vo všetkých ukazovateľoch transparentnosti nie sme na tom až tak dobre, ako by sa mohlo zdať aj očakávať

Archimedove štyri body vo vesmíre gréckych dlhov

9. júla 2015
Slovensko sa v strede deväťdesiatych rokov nachádzalo v podobne zložitej situácii